سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند، کارهای والا و ارجمند را دوستمی دارد و کارهای حقیر و خُرد را ناخوش می دارد [رسول خدا صلی الله علیه و آله]

بهترین و جذابترین عکس خبر و ...

برای روز میلاد تن من، نمی خوام پیرهن شادی بپوشی

 به رسم عادت دیرینه حتی، برایم جام سرمستی بنوشی

 برای روز میلادم اگر تو، به فکر هدیه ای ارزنده هستی

 منو با خود ببر تا اوج خواستن، بگو با من که با من زنده هستی

 که من بی تو نه آغازم نه پایان، تویی آغاز روز بودن من

 




دارا پاشا ::: یکشنبه 86/2/16::: ساعت 11:51 صبح

سعدی شیرازی

شرح زندگی نامه سعدی

شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی بی تردید بزرگترین شاعری است که بعد از فردوسی آسمان ادب فارسی را با نور خیره کننده اش روشن ساخت و آن روشنی با چنان تلألویی همراه بود که هنوز پس از گذشت هفت قرن تمام از تاثیر آن کاسته نشده است و این اثر تا پارسی برجاست همچنان برقرار خواهد ماند.

تاریخ ولادت سعدی به قرینه ی سخن او در گلستان در حدود سال 606 هجری است. وی در آغاز گلستان چنین می گوید:

«یک شب تأمل ایام گذشته می کردم و بر عمر تلف کرده تأسف می خوردم و سنگ سراچه دل را به الماس آب دیده می سفتم و این ابیات مناسب حال خود می گفتم:

در اقصای عالم بگشتم بسی      به سر بردم ایام با هر کسی

تمتع به هر گوشه ای یافتم        ز هر خرمنی خوشه ای یافتم

چو پاکان شیراز خاکی نهاد        ندیدم که رحمت بر این خاک باد

تولای مردان این پاک بوم برانگیختم خاطر از شام و روم

دریغ آمدم زان همه بوستان       تهیدست رفتن سوی دوستان

به دل گفتم از مصر قند آورند       بر دوستان ارمغانی برند

مرا گر تهی بود از قند دست       سخن های شیرین تر از قند هست

نه قندی که مردم به صورت خورند         که ارباب معنی به کاغذ برند»

به تصریح خود شاعر این ابیات، مناسب حال او و در تأسف بر عمر از دست رفته و اشاره به پنجاه سالگی وی سروده شده است و چون آنها را با دو بیت زیر که هم در مقدمه گلستان من باب ذکر تاریخ تألیف کتاب آمده است:

هر دم از عمر می رود نفسی    چون نگه می کنم نمانده بسی

ای که پنجاه رفت و در خوابی     مگر این پنج روز دریابی

خجل آن کس که رفت و کار نساخت      کوس رحلت زدند و بار نساخت

خواب نوشین بامداد رحیل        بازدارد پیاده را زسبیل...

قیاس کنیم، نتیجه چنین می شود که در سال656 هجری پنجاه سال یا قریب به این از عمر سعدی گذشته بود.

سعدی در شیراز در میان خاندانی که از عالمان دین بودند ولادت یافت. دولتشاه می نویسد که: «گویند پدر شیخ ملازم اتابک بوده» یعنی اتابک سعدبن زنگی، و البته قبول چنین قولی با اشتغال پدر سعدی به علوم شرعیه منافات ندارد. سعدی از دوران کودکی تحت تربیت پدر قرار گرفت و از هدایت و نصیحت او برخوردار گشت؛ ولی در کودکی یتیم شد و ظاهراً در حضن تربیت نیای مادری خود که بنابر بعضی اقوال مسعود بن مصلح الفارسی پدر قطب الدین شیرازی بوده، قرار گرفت و مقدمات علوم ادبی و شرعی را در شیراز آموخت و سپس برای اتمام تحصیلات به بغداد رفت. این سفر که مقدمه ی سفرهای طولانی دیگر سعدی بود، گویا در حدود سال 620 هجری اتفاق افتاده است؛ زیرا وی اشاره ای دارد به زمان خروج خود از فارس در هنگامی که جهان چون موی زنگی در هم آشفته بود.

سعدی بعد از این تاریخ تا مدتی در بغداد به سر برد و در مدرسه ی معروف نظامیه ی آن شهر به ادامه تحصیل پرداخت. چند سالی را که سعدی در بغداد گذراند باید به دوران تحصیل و کسب فیض از بزرگترین مدرسان و مشایخ عهد، تقسیم کرد و گویا بعد از طی این مراحل بود که سفرهای طولانی خود را در حجاز و شام و لبنان و روم آغاز کرد و بنا به گفتار خود در اقصای عالم گشت و با هر کسی ایام را به سر برد و به هر گوشه ای تمتعی یافت و از هر خرمنی خوشه ای برداشت.

سفری که سعدی در حدود سال 620 آغاز کرده بود مقارن سال 655 با بازگشت به شیراز پایان یافت. وفات سعدی را در مآخذ گوناگون به سال های 690-691-694و695 نوشته اند.

نکته مهمی که درباره سعدی قابل ذکر است، شهرت بسیاری است که در حیات خویش حاصل کرد. پیداست که این موضوع در تاریخ ادبیات فارسی تا قرن هفتم هجری تازگی نداشت و بعضی از شاعران بزرگ مانند ظهیر فاریابی و خاقانی در زمان حیات خود مشهور و در نزد شعرشناسان عصرشان معروف بودند. اما گمان می رود که هیچ یک از آنان در شهرت میان فارسی شناسان کشورهای مختلف از آسیای صغیر گرفته تا هندوستان، در عهد و زمان خود، به سعدی نرسیده اند و اینکه او در آثار خویش چند جا به شهرت و رواج گفتار خود اشاراتی دارد، درست و دور از مبالغه است.

از جمله شاعران استاد در عصر سعدی که در خارج از ایران می زیسته اند یکی امیر خسرو است و دیگر حسن دهلوی که هر دو از سعدی در غزل های خود پیروی می کرده اند و امیر خسرو از اینکه در «نوبت سعدی» جرأت شاعری می کرد خود را ملامت می نمود.

آثار سعدی به دو دسته ی آثار منظوم و آثار منثور تقسیم می شود. آثار منثور وی خاصه شاهکارش گلستان، دارای هشت باب است:

به نام خداوند جان آفرین        حکیم سخن در زبان آفرین

خداوند بخشنده دستگیر         کریم خطا بخش پوزش پذیر

عزیزی که هر کز درش سر بتافت        به هر در که شد هیج عزت نیافت

سر پادشاهان گردنفراز به درگاه او بر زمین نیاز

نه گردنکشان را بگیرد به فور    نه عذرآوران را براند به جور

و گر خشم گیرد ز کردار زشت   چو باز آمدی ماجرا در نوشت

اگر با پدر جنگ جوید کسی       پدر بی گمان خشم گیرد بسی

و گر بنده چابک نباشد به کار     عزیزش ندارد خداوندگار

و گر بر رفیقان نباشی شفیق    به فرسنگ بگریزد از تو رفیق

و گر ترک خدمت کند لشکری     شود شاه لشکر کش از وی بری

دو کونش یکی قطره از بحر علم گنه بیند و پرده پوشد به حلم

ادیم زمین سفره عام اوست      بر  این خوان یغما چه دشمن چه دوست

اگر بر جفاپیشه بشتافتی          که از دست قهرش امان یافتی؟

بری ذاتش از تهمت ضد و جنس غنی ملکش از طاعت جن و انس

پرستار امرش همه چیز و کس  بنی آدم و مرغ  و مور و مگس ...

در رأس آثار منظوم سعدی یکی از شاهکارهای بلا منازع شعر فارسی قرار دارد که در نسخ کهن، کلیات "سعدی نامه" نامیده شده و بعدها به "بوستان" شهرت یافته است. این منظومه در اخلاق و تربیت و وعظ و تحقیق است در ده باب: 1- عدل 2- احسان 3- عشق  4- تواضع  5- رضا  6- ذکر 7- تربیت  8- شکر 9- توبه 10- مناجات

تاریخ اتمام منظومه گلستان را سعدی بدینگونه آورده است:

به روز همایون و سال سعید     به تاریخ فرخ میان دو عید

ز ششصد فزون بود و پنجاه و پنج         که پر دُر شد این نامبردار گنج

و بدین تقدیر کتاب در سال 655 هجری به اتمام رسید اما تاریخ شروع آن معلوم نیست و تنها از فحوای سخن گوینده در آغاز منظومه معلوم می شود که آن را پیش از بازگشت، به فارسی سرود.

آثار دیگر سعدی قصائد عربی است که حدود هفتصد بیت مشتمل بر معنای غنائی و مدح و نصیحت است و قصائد فارسی او که در موعظه و نصیحت و توحید و مدح پادشاهان و رجال دوره ی او می باشد.

شهرتی که سعدی در حیات خود به دست آورد بعد از مرگ او با سرعتی بی سابقه افزایش یافت و او به زودی به عنوان بهترین شاعر زبان فارسی و یا یکی از بهترین و بزرگترین شعرای درجه اول زبان فارسی شناخته شد و سخن او حجت فصحا و بلغای فارسی زبان قرار گرفت. این اشتهار سعدی معلول چند خاصیت در اوست: نخست آنکه وی گوینده ای است که زبان فصیح و بیان معجزه آسای خود را تنها وقف مدح و یا بیان احساسات عاشقانه و امثال این مطالب نکرد بلکه بیشتر، آن را به خدمت ابناء نوع گماشت و در راه سعادت آدمیزادگان و موعظه آنان و علی الخصوص راهنمائی گمراهان به راه راست، به کار برد و در این امر از همه شاعران و نویسندگان فارسی زبان موفق تر و کامیاب تر بود. دوم آنکه وی نویسنده و شاعری با اطلاع و جهاندیده و سرد و گرم روزگار چشیده بود و همه تجاربی را که در زندگانی خود اندوخته بود، در گفتارهای خود برای صلاح کار همنوعان بازگو کرد تا در هدایت آنان به راه راست موفق تر باشد. سوم آن که وی سخن گرم و لطیف خود را در نظم و نثر اخلاقی و اجتماعی خویش همراه با امثال و حکایات دلپذیر که جالب نظر خوانندگان باشد بیان کرد و آنان را تنها با نصایح خشک و مواعظه ملال انگیز از خود نرنجانید. چهارم آنکه وی در مدح و غزل، هر دو راهی نو و تازه پیش گرفت، در مدح، بیان مواعظ و اندیشه های حکیمانه ی خود را از جمله مبانی قرار داد و در غزل و اشعار غنائی خویش هم هر جا که ذوق او حکم کرد از تحقیق و بیان حکم و امثال غفلت نورزید. پنجم آنکه سعدی در عین وعظ و حکمت و هدایت خلق، شاعری شوخ و بذله گو و شیرین بیان است و در سخن جد و هزل خود آنقدر لطایف به کار می برد که خواننده خواه و ناخواه مجذوب او می شود و دیگر او را رها نمی کند. ششم آنکه وی در گفتار خود از بسیاری مثل های فارسی زبانان که از دیرباز رواج داشت استفاده کرده و آنها را در نظم و نثر خود گنجانده است و علاوه بر این، سخنان موجز و پرمایه و پر معنای او گاه چنان روشنگر افکار و آرمان های جامعه ایرانی و راهنمای زندگانی آنان افتاده است که به صورت سایر امثال در میان مردم رایج شده و تا روزگار ما، خاص و عام، آنها را در گفتارها و نوشته های خود به کار برده اند




دارا پاشا ::: پنج شنبه 86/2/13::: ساعت 10:17 صبح

اعلام محدودیتها و تسهیلات ترافیکی در زمان برپایی نمایشگاه کتاب تهران


خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران : امکانات ترافیکی و تسهیلات حمل و نقلی ویژه در نظر گرفته شده از سوی مدیریت شهری پایتخت برای نمایشگاه کتاب تهران اعلام شد.
    
    به گزارش سرویس شهری ایسنا حسن آقایی، مدیرکل هماهنگی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان این مطلب اظهار داشت: این تدابیر همزمان با افتتاح نمایشگاه کتاب تهران تا پایان آن (12 - 22 اردیبهشت ماه) به اجرا در می آید. وی تصریح کرد: اجرای طرح زوج و فرد خودروها در این مدت در محدوده برگزاری نمایشگاه استمرار خواهد داشت.
    
    آقایی علت تغییر مکان برگزاری نمایشگاه کتاب را وجود عملیات عمرانی تقاطع سئول شهید چمران و نیز عدم امنیت کامل سوله های در نظر گرفته شده برای غرفه داران و مراجعه کنندگان در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران عنوان کرد.
    
    وی از عمده تمهیدات مدیریت شهری در حوزه ترافیک به منظور برگزاری هر چه بهتر نمایشگاه کتاب در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) را اعمال محدودیتهای توقف در بزرگراههای شهید مدرس و رسالت و خیابانهای شهید قنبرزاده و شهید بهشتی به منظور روان سازی ترافیک اعلام کرد.
    
    مدیرکل هماهنگی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، با اشاره به افزایش حجم تردد عابران پیاده از عرض بزرگراه رسالت تاکید کرد: به منظور افزایش ایمنی عابران در گذر از عرض این بزرگراه در مقابل مصلی هماهنگی های لازم صورت پذیرفته است.
    
    این مقام مسئول گفت: بر این اساس شهروندان باید در این محل از زیرگذر ایستگاه مترو برای رفت و برگشت به نمایشگاه کتاب استفاده کنند. آقایی، تامین فضای پارک خودرو را از دیگر اقدامات به عمل آمده بیان کرد و افزود: زمینهای مجتمع امام خمینی (ره) در ضلع شمالی بزرگراه رسالت به منظور پارک خودروهای سواری و اتوبوسهایی که از شهرستانها می آیند، در نظر گرفته شده است.
    
    وی اظهار داشت: علاوه بر پارکینگ طبقاتی زیرزمینی در ضلع شمالی شرقی مصلی ، تقاطع خیابانهای شهید قنبرزاده، و شهید بهشتی ، پارکینگ لجستیک ارتش در خیابان شهید بهشتی نیز برای پارک خودروهای سواری و موتورسیکلتها پیش بینی شده است.
    
    آقایی نصب تابلوهای راهنمایی <ورود به پارکینگ> و <ورود به پایانه های حمل و نقل عمومی> در اطراف نمایشگاه کتاب را بخش دیگری از اقدامات انجام شده برشمرد.وی تصریح کرد: در ضلع جنوب غربی مصلی، تقاطع خیابانهای پاکستان و شهید بهشتی ، پایانه ای برای استقرار تاکسیها و مینی بوسها پیش بینی شده که بازدیدکنندگان با مراجعه به آن می توانند برای حرکت به سمت مقاصد مورد نظر خود از این پایانه استفاده کنند. به گفته این مقام مسئول علاوه بر این در ضلع جنوب شرقی مصلی تقاطع خیابانهای شهید قنبرزاده و شهید بهشتی نیز پایانه ای برای استقرار500 تا 600 دستگاه اتوبوس شرکت واحد آماده سازی شده است .
    
    آقایی افزود: طبق هماهنگی های به عمل آمده با شرکت واحد، بخشی از اتوبوسهای این شرکت برای انتقال بازدیدکنندگان یک ساعت قبل از آغاز به کار نمایشگاه در میدان های اصلی شهر مستقر و تا ساعت پایانی نمایشگاه اقدام به جابجایی مسافران می کنند. وی در پایان با اعلام ساعات بازدید از نمایشگاه از 10 صبح تا 21، تأکید کرد: به رغم امکانات پیش بینی شده، انتظار می رود در زمان برگزاری نمایشگاه کتاب، ترافیک در بزرگراهها و خیابانهای اطراف مصلی تشدید شود.



دارا پاشا ::: پنج شنبه 86/2/13::: ساعت 10:7 صبح

جستجو در قرآن






دارا پاشا ::: پنج شنبه 86/2/13::: ساعت 8:42 صبح


                             


بندهایی که انسان را اسیر می کند ، همیشه بیرونی نیستند . قرآن کریم «نفس اماره» را دشمنی درونی می شناسد که باید خود را از خطراتش حفظ کرد و به دفع حملات و تهاجماتش پرداخت . «اِنَّ النَّفسَ لامارةٌ بالسوء» نفس ،بسیار به بدی فرمان می دهد  یوسف، آیه 53


نفس آدمی ، وسوسه گر ،حریص و طماع است و رستگار کسی است که حریف آزمندی نفس خویش شود. قرآن کریم با یادآوری وضعیت انسان نسبت به خدا و جایگاه پروردگار در عالم ،  ما را به مقابله با تمنیات و شهوات نفس فرا می خواند :«وَ أمّا مَن خافَ مَقامَ رَبُه وَ نَهی النَّفسَ عَنِ الهوَی فَاِنَّ الجَنَّةَ هِیَ المأوی» کسی که از مقام پروردگارش بیم داشته باشد و نفس خود را از هوی بازدارد ، مأوایش بهشت خواهد بود .نازعات،  آیه 41،40


عبادات تمرینی برای تسلط بر خویش و مهار نفسانیات است . «تقوا» نیز نیرومندترین اهرم کنترل «نفس اماره» است و انسان را از سقوط در دامن تباهی و آلودگی ها نگه می دارد و طغیان غرایز را مهار می کند و نوعی ترمز بر حرکت نامعقول بشر است .


مهار سرکشی های نفس که با تقوا میسر است در توصیه های دینی با عنوان «جهاد اکبر» و «جهاد با نفس» مطرح شده است . انسان است و عمری درگیری با دشمن پنهان درونی . اگر خود را نسازد پیوسته زمین خواهد خورد و تباه خواهد گشت .رسیدن به قلمرو حیات طیبه در سایه گذر از این سیم خاردار است و کسی که از خط مقدم دل عبور کند و خاکریز نفس را بشکند و فتح کند ، به آن قلمرو نورانی خواهد رسید . و این همان اخلاق و تربیت قرآنی است که نصیب مجاهدان با نفس و آزادشدگان از سلطه تمنیات شیطانی و خواسته های سیری ناپذیر دل می شود . و هر کس که به این اخلاق برسد به کمال رسیده است .


تا کی و چند اسارت در خویش ؟                        می توانی که گریبان برهانی از نفس                   می توانی زخود آزاد شوی


                         به خداوند رسی...                                                                                     





دارا پاشا ::: چهارشنبه 86/2/12::: ساعت 11:19 صبح

-----------------------------------------------------------



دارا پاشا ::: سه شنبه 86/2/11::: ساعت 8:27 صبح

تصاویر هنرمندان

لعیا زنگنه - 12

خسرو شکیبایی - 17

مژده شمسایی - 11

مرجان شیر محمدی - 5

اکبر عبدی - 17

فریبرز عرب نیا - 18

ترانه علیدوستی - 8

جواد عمادی - 13

سولماز غنی - 6

شقایق فراهانی - 11

فریماه فرجامی - 5

محمدرضا فروتن - 24

بیتا فرهی - 12

محمد قدیمی خو - 11

علی قربانزاده - 12

فرامرز قریبیان - 20

مهتاب کرامتی - 12

نیکی کریمی - 46

پوپک گلدره - 15 

سمیرا مخملباف - 13

محسن مخملباف - 36

فاطمه معتمد آریا - 16

آناهیتا نعمتی - 9

حسام نواب صفوی - 7

رویا نونهالی - 18 

لعیا  زنگنه

محمد رضا  فروتن

نیکی کریمی

ساره آرین - 2

ویشکا آسایش - 16

پگاه آهنگرانی - 13

داریوش ارجمند - 12

ایمان اشراقی - 5

مهناز افشار - 20

عسل بدیعی - 16

زیبا بروفه - 28 

پرویز پرستویی - 21

ماهایا پطروسیان - 20

پارسا پیروز فر - 7

سوسن تسلیمی - 16

هانیه توسلی - 12

هدیه تهرانی - 44 

رویا تیموریان - 8

الهام چرخنده - 21

چکامه چمن ماه - 8

لیلا حاتمی - 20

میترا حجار - 36 

شهاب حسینی - 6

امین حیایی - 47 

شیلا خداداد - 5

زهرا داود نژاد - 4

بهرام رادان - 26 

کتایون ریاحی - 11

هدیه تهرانی

امین  حیایی

کتایون ریاحی




دارا پاشا ::: یکشنبه 86/2/9::: ساعت 8:54 صبح

   1   2      >
 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 1


بازدید دیروز: 2


کل بازدید :7239
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
 
>>فهرست موضوعی یادداشت ها<<<
 
>>آرشیو شده ها<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<